Jeg har fået en masse respons på baggrund af mit indlæg igår. Jeg synes det er dejligt, når folk har lyst til at bidrage med velmenende råd og opmuntrende kommentarer. Tak for det – mest af alt er jeg glad for at vide at vi ikke er alene.

I dagens løb har jeg fået mange gode råd fra Jer – tak. Det betyder meget at I gider tage Jer tid til at komme med råd og kommentarer. Selvom jeg godt ved at løsningen ikke er enkel, og noget der kan ændres på en enkelt aften, så er det på en måde opmuntrende at vide at andre står med de samme udfordringer, og ikke mindst at det faktisk bliver bedre på et tidspunkt.

Læs også: 2 år med dårlig nattesøvn – bare det snart vender

Vi er nået til et punkt i alt det her hvor vi er enige om at der skal gøres noget. Vi har allerede prøvet nogle ting, og vi har helt klart flere ting vi skal have afprøvet for at se om det har en effekt – herunder flere af jeres råd.

Som det første har vi valgt at kigge på vores godnatritual. Selvom vi synes at vi har en rimelig god aftenrutine, så er der selvfølgelig plads til forbedringer. Efter at have læst bogen “Sov igennem uden gråd 1-6 år”, er det måske endnu mere klart for os at strukturen kan blive bedre. Især fordi J er et barn der trives med forudsigelige rutiner og faste ritualer.

Vi prøver at følge bogens råd, og håber at det har en effekt på det der med at falde i søvn. For det er det største problem lige nu. At han vågner om natten er for os sekundært, og noget vi godt kan leve med, hvis det altså ikke tog 2-3 timer at putte ham om aftenen.

En af de råd som Elizabeth Pantley, forfatter af bogen ligger stor vægt på er netop det gode godnatritual, og forudsigeligheden for barnet. Så barnet ved præcist hvad der skal ske og hvornår. Det er noget af det vi prøver at arbejde med lige nu. Samtidig med at barnets biologiske ur skal indstilles, så det er meget vigtigt med helt faste senge- og stå op-tidspunkter.

sov igennem uden gråd

Derfor har vi haft gang i at lave en såkaldt Soveplan for J, der inkluderer faste tidspunkter og en god rutine med afslappende aktiviteter op til sengetid. Det vil også sige at vi skal undgå alt vild leg, høje lyde og fjernsyn i timerne op til sengetid. Jeg ved ikke om det virker, men vi skal helt klart prøve det, det kan jo i hvert fald ikke skade. Hvis der er nogen der har erfaring med bogen hører jeg meget gerne fra Jer.

Bogen indholder også en masse andre råd, bl.a. til afslappende aktiviteter, mad og drikke der kan virke søvndyssende og hjælp til forskellige søvnproblemer. Der er garanteret rigtig meget god viden vi kan bruge, men vi må også tage et skridt af gangen. Så lige nu har vi sat ind på godnatritualet og vil prøve at få det til at køre 100%.

Jeg håber at jeg snart kan fortælle Jer en succeshistorie om vores sengetid herhjemme, men samtidig er vi klar over at det tager tid.

Hvis der er nogen der har lyst til at dele Jeres godnatritualer er i meget velkomne i kommentarfeltet herunder.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *