Vil du gerne lave en blog du med tiden kan tjene penge på, men ved du ikke helt hvor du skal starte og slutte? Så er du kommet til det rette sted, i dette indlæg vil jeg nemlig hjælpe dig med at lave en blog, og opbygge den på en fornuftig måde, så du er klar til en succesfuld bloggerkarriere.

lave en blog

 

Dag 1: Tag beslutningen – Er blogging noget for dig?

Er det noget for dig at blogge? Måske – måske ikke.. Det er nemlig ikke alle der trives med den måde at arbejde på. Overvej følgende inden du kaster dig ud i blogverdenen:

  • Vil du kunne håndtere den økonomiske usikkerhed der kan være i starten, du tjener ikke penge fra 1. dag
  • Vil du kunne sætte dig ind i de tekniske aspekter ved en blog? Man kan få hjælp til meget, men hvis omkostningerne skal holdes ned, så bør man kunne lidt selv.
  • Vil du arbejde hårdt og bruge tiden der kræves for at nå dine mål med din blog?

Hvis du kan håndtere disse udfordringer, så kan du med sikkerhed få en god blogkarriere op og stå. Med arbejdet som blogger følger stor fleksibilitet – arbejd hvor du vil når du vil, uendelige muligheder for at tjene penge, og en virksomhed der ikke koster mange penge at starte op. Derudover bliver du din egen chef, og det er jo ret fedt, hvis man har disciplinen til at arbejde på denne måde.

Brug noget tid på at tage beslutningen – har du lyst til at give dig i kast med bloggerlivet? Hvis du er klar til at fortsætte, så hent min gratis arbejdsbog herunder, den guider dig hele vejen til en succesfuld blog og hjælper dig med at træffe vigtige beslutninger!

Dag 2: Sæt mål for din blog – udfordrende men opnåelige

Hvad er dit mål med at lave en blog? For at komme godt fra start, er det vigtigt at sætte dig nogle gode mål. For det første skal du spørge dig selv HVORFOR?

Hvorfor vil du lave en blog?

Der kan være mange grunde – enten økonomiske eller intentionen om at hjælpe andre med den viden du har. Lige meget hvad din motivation er, så er det vigtigt at du gør det klart fra starten, for at kunne arbejde målrettet på at nå dit mål.

Nu skal du lave en målsætning – hvor er du og din blog om 12 måneder fra nu? Sæt dig nogle mål som du kan arbejde hen i mod. Dine mål skal være udfordrende, og samtidig realistiske – derudover er det vigtigt at de er målbare. Et mål kan altså ikke være: Have en god blog med mange besøgende. For hvad er en god blog og hvad er mange besøgende? Det er ikke noget man kan måle på. Målbare målsætninger for din blog kan for eksempel være:

  • Udgive 4 blogindlæg om måneden og have 5000 unikke læsere om måneden
  • Have 20.000 sidevisninger og tjene 1000 kr. om måneden
  • Have skrevet 3 e-bøger og udgivet dem på min blog

Jeg tror du forstår hvad jeg mener – du skal kunne direkte aflæse om dine mål er opfyldt eller ej om 12 måneder.

Nu er det din tur – skriv 2-3 målsætninger for din blog, som du vil arbejde på at opfylde over de næste 12 måneder. Print arbejdsbogen ud, og skriv dine notater der!


Dag 3: Find din passion – Hvad skal jeg lave en blog om?

Nu skal du fokusere på hvilke emner du gerne vil beskæftige dig med på din nye blog. Start med at brainstorme alle emner du kunne forestille dig at skrive om – skriv dem ned. Det kan være ting der interesserer dig, emner du gerne vil lære mere om, ting du synes er spændende at læse om eller noget helt andet.

Når du har lavet din brainstorm så kig emnerne igennem og udvælg de 3 forslag du synes bedst om. Brug nu noget tid på at brainstorme på hver af disse 3 emner. Se om du kan finde 15 ideer til blogindlæg du kan skrive om til hvert emne – skriv alle dine ideer ned i overskifter, dem kan du bruge senere når du skal igang med at lave en blog.

Måske har du nu en ide om hvilke emner du er mest passioneret omkring, og hvilke emner der vil være mest naturlige for dig at skrive om. Du behøver ikke at beslutte dig for et enkelt emne, du kan sagtens kombinere to eller flere emner hvis de “passer sammen” og hvis de har samme målgruppe.

Udvælg 1 eller 2 emner som du vil have skal danne grundlag for din nye blog

Dag 4: Beslut dig for en niche

Behøver man en niche for at få en god blog? Nej – men det hjælper hvis du gerne vil gøre din blog til en forretning og tjene penge på den. Du kan sagtens skrive om løst og fast i dit liv, men det er meget svært at gøre sådan en livsstilsblog til en god forretning hvis det er det du vil.

Hvad kan så blive en god blogforretning? Først og fremmest skal du tænke på dine læsere i stedet for dig selv! Mange bloggere skriver primært for sig selv, og det er fint, men hvis du vil tjene penge på din blog skal du skrive for dine læsere!

Hvad vil dine læsere så have? De vil have hjælp til at blive bedre versioner af sig selv – De vil være rigere, smukkere, i bedre form eller bedre til en speciel ting. Hvad kan du hjælpe dine læsere med?

Kan du hjælpe dem med at lave budgetter så de kan leve billligere og bedre?
Kan du lære dem at lave mad, så de får en bedre hverdag og bliver sundere?
Kan du lære dem at træne så de kan slippe af med graviditetskiloene?

Her er nogle ideer til blog nicher som du har mulighed for at tjene gode penge på, fordi det er noget folk efterspørger og noget der kan gøre folk til bedre versioner af sig selv, og hjælpe dem med at opnå et mål:

  • Guides og tutorials – Hjælp andre med guides til ting du ved noget om.
  • Sundhed og træning – Hvordan spiser man sundt og taber sig eller kommer i bedre form?
  • Penge og velstand – Hvordan tjener man flere penge eller sparer på dem man har?
  • Personlig udvikling – Hjælp folk med at blive mindre stressede, mere produktive eller noget helt andet.
  • Anmeldelser af produkter og services – Fortæl andre om produkter eller steder du anbefaler og hjælp dem med at få gode oplevelser.

Hvad kan du hjælpe folk med, som kan gøre dem til bedre versioner af dem selv? Hvilket problem kan DU løse, hvorfor vil du lave en blog?

Kombiner nu dit/dine emner fra tidligere med en niche du kan tjene penge på. Eksempler kan være:

Emner: Graviditet og forældrerollen – Niche: Sundhed og træning
Blog om: At komme du tilbage i form efter en fødsel

Emne: Karriere mor med små børn – Niche: Personlig udvikling
Blog om: At takle karriere og små børn på en gang – work/life balance

Din overordnede ide for din blog skal altså afhjælpe et specifikt problem hos dine læsere. Overvej også hvem din “kernelæser” er – tænk på en specifik person, hvem vil du skrive til? Hvilket køn har denne person, hvor gammel er han/hun, hvor arbejder han/hun osv.? Det kan hjælpe dig med at målrette dine indlæg.

Beskriv din kernelæser!


Dag 5: Find et navn til din blog

Mange går i stå når de skal finde et navn til deres blog – Mit råd er – lad være med det. Bestem dig hurtigt for et navn og kom videre – så vigtigt er navnet faktiske ikke. Overhold følgende kriterier for dit navn:

  • Unikt – det skal ikke ligne eller lyde som noget andet
  • Let at stave og læse – så folk kan finde din blog igen
  • Ledigt domænenavn

Find flere tips til at finde dit blognavn her

Vælg et blognavn der er sigende og beskriver dig eller dit emne

Dag 6: Lav din blog

Nu bliver det spændende – det er nu du skal købe et domænenavn og faktisk lave en blog – DIN blog!

Jeg anbefaler at du køber det hele igennem One.com*, det er nemlig det aller nemmeste og hurtigste synes jeg. Derudover har du nem adgang til at sætte WordPress op på din blog når du har købt domænet.

Læs hele min guide til oprettelse af blog på One.com her <– Der er også en rabatkode til dig, så det bliver endnu billigere.

Brug min guide herover og opret din blog idag

Dag 7: Design din blog

Når du har installeret WordPress som beskrevet i forrige afsnit, så skal du have fundet et design til din blog. Det er nemt med WordPress – du skal bare finde et tema du synes om.

I dit WordPress kontrolpanel vælger du “Udseende” –> “Temaer” – Nu kan du kigge temaer igennem, og finde et du synes om. Tænk ikke så meget over det i starten, du kan altid ændre tema, og på et tidspunkt får du måske også lyst til at købe et tema, det giver ofte lidt mere frihed. For nu er et gratis tema helt fint.

Find og installer et tema på din blog


Dag 8: Installer plugins

Der er nogle plugins, som du med sikkerhed får brug for, og som du lige så godt kan lære at kende fra starten. Det er nogle plugins jeg altid installerer som de første når jeg starter en ny blog, og det vil jeg også råde dig til

Akismet – Hjælper med at holde din blog sikker og fri for spam-kommentarer
Pretty Links – Gør dine links “pæne” og kortere, især godt hvis du har planer om at bruge affiliatelinks på din blog.
Yoast SEO – Absolut et nødvendigt plugin, især hvis du er ny indenfor blogging og SEO (Search engine optimization)

Installer de 3 ovenstående plugins på din nye WordPress blog – Du finder plugins under dit kontrolpanel – Vælg “Tilføj nyt” og søg på navnet.

Dag 9: Gør din blog personlig

I dit WordPress Kontrolpanel kan du personliggøre din blog under “Udseende” –> “Tilpas”. Her kan du ændre på forskellige indstillinger alt efter hvilket tema du har valgt.

Det er vigtigt at du og din blog bliver let genkendelige. Derfor skal du overveje hvad du gerne vil have at din blog skal udstråle? Hvordan skal andre beskrive din blog når de kommer ind på den?

Brug ikke for land tid på dette step, men sæt din blog op med nogle farver der repræsenterer dig eller din forretning. Vær sikker på at din blog er overskuelig, med en god menu så læseren nemt kan finde det de er på siden for. Du kan til hver en tid komme tilbage til dette step og ændre på udseendet på din blog.

Beskriv dig/dit brand med 3 ord og tilpas din blog så den bliver overskueligt og let genkendelig

Dag 10: Fortæl din historie

Nu har du en blog, der er klar til indhold. Det første og måske vigtigste indhold er din “Om” side. Du skal lave en ny side hvor du skriver om dig selv og din motivation for at blogge.

Din historie er det der skal få folk til at tro på dig – det der skal engagere læserne til at komme igen og til at tro på hvad du skriver i dine blogindlæg.

Skriv din personlige historie, men vær ikke for privat. Jeg synes man skal skelne mellem at være personlig og privat! Du behøver ikke at udlevere private oplysninger om dig selv, men ved at skrive personligt kan andre folk nemmere relatere til dig.

Vil du se et eksempel, så kan du se min “Om Fuldtidsmor” side 

Lav en ny side på din blog og fortæl din historie, indsæt også et billede af dig selv


Dag 11: Opret din email

Hvis du er seriøs omkring din blog, og dit mål er at opbygge en forretning omkring din blog, så skal du have en mailadresse knyttet til bloggen. Det er også et must når du senere skal igang med at opbygge din emailliste.

Hvis du har fulgt min guide og opsat dit domæne på One.com*, så er det meget nemt at opsætte din email. Log-in på One.com* og under Kontrolpanel kan du vælge “Mailadministration” – Her kan du nemt opsætte din nye email-adresse.

Opret din email-adresse, og tilføj den til din “Om” side, så sine læsere kan kontakte dig. 

Dag 12: Reklamepolitik og cookies

Hvis du vil tjene penge på din blog, så bør du skrive lidt om din reklamepolitik. Du kan ganske kort skrive hvordan du forholder dig til reklame på din blog, for at gøre det klart for dine læsere og evt. samarbejdspartnere og annoncører der besøger din blog. Du kan altid ændre din tekst senere når du kommer igang med at tjene penge på bloggen, og i starten er det fint at der bare står noget i stil med: “Virksomheder er velkomne til at kontakte mig med henblik på samarbejde, og sponsoret indhold vil bliver markeret med Reklame“.

Det er vedtaget af EU, at du skal informere dine læsere om at du indsamler cookies på din hjemmeside, og det gør du blandt andet hvis du bruger Google Analytics som jeg fortæller dig om i næste step, derfor skal du opfylde disse krav. Det er dog ikke ret svært hvis du bruger plugin’et “Cookie Consent”, hvor det hele faktisk er lavet for dig.

Hvis du synes kan du under indstillinger redigere hvordan din cookie-boks vises samt hvilke farver du vil bruge. Men hvis du bare installerer plugin’et og aktiverer det, så kommer den lovpligtige boks frem, og der bliver lavet en side med Cookie politik på din blog – vildt smart!

Installer plugin’et “Cookie Consent” og aktiver det nu – tilføj også reklamepolitik på din blog hvis det giver mening for dig.

Dag 13: Analytics set up

Google Analytics skal du bruge til at holde øje med dine statistikker. Derfor er det godt at få sat kontoen op fra starten. Det er ikke særlig svært, og du bliver guidet igennem det her

Sæt nu Google Analytics op nu, og så kan du i morgen begynde at se dine antal besøgende, sidevisninger og meget mere.


Dag 14: Lav profiler på de sociale medier

Du behøver ikke at være online på alle sociale medier lige fra begyndelsen, men det er en god ide at lave pofiler på de største. Facebook, Instagram og Pinterest er de sider jeg synes du skal starte med. Du behøver ikke at arbejde på at få mange følgere alle steder, som udgangspunkt skal du være aktiv der hvor dine læsere er – det ved du måske endnu ikke hvor er, men det finder du ud af.

Mine erfaringer er at en Facebookside er nærmest obligatorisk og en Instagramkonto er vigtig hvis du blogger om noget visuelt som mode, make up, indretning, madlavning osv. En Pinterestprofil kan være rigtig god, især når du har noget indhold på din blog, som du gerne vil drive trafik til. Pinterest er desværre lidt undervurderet her i Danmark, og jeg synes du skal prøve at se det mere som en søgemaskine end som et socialt medie. Det er vigtigt at du er på Pinterest, men det er ikke helt så vigtigt i starten, så hvis du vil vente med den er det helt ok.

Lav en Facebookside til din blog, en Instagramkonto og evt. en Pinterestprofil – Husk at have genkendelighed igennem dine kanaler, brug samme brugernavn, billeder, farver, osv.

Dag 15: Planlæg dine 3 første hjørnestensartikler

Nu skal du igang med at lave indhold til din nye blog. Det første du skal gøre er at skrive 3 “store” artikler eller indlæg om dit emne – “hjørnestensartikler”. Hjørnestensartikler er dem dine læsere skal finde når de søger på Google på dit emne. Disse 3 blogindlæg skal i kombination beskrive de vigtigste elementer i dit blogemne.

Det er nemmest at finde de gode emner at skrive om hvis du “kender” dine læsere godt. Brug lidt tid på at undersøge hvilke problemer dine læsere har. Spørg venner og familie – eller tjek facebookgrupper for din målgruppe. Facebookgrupper hvor folk stiller mange spørgsmål er altid en god måde at få inspiration til nye blogindlæg.

Planlæg dine 3 hjørnestensartikler – Hvad VIL du have at dine læsere først skal læse på din blog? Find overskrifter til dine 3 artikler og skriv ned i punktform hvad artiklerne skal omhandle.

Dag 16: Skriv første hjørnestensartikel

Skriv om dit “vigtigste emne”. En hjørnestensartikel skal være velskrevet og velovervejet. Brug den tid det tager. Artiklen skal beskrive det problem du gerne vil hjælpe dine læsere med at løse. Artiklen bør være over 2000 ord (i WordPress kan du se ordoptælling i bunden af indlægget når du skriver det).

Guides og tutorials er gode som hjørnestensindhold. Artiklerne skal være gode og give alle dine bedste råd til dine læsere.

Skriv din første hjørnestensartikel nu!

Dag 17: Skriv anden hjørnestensartikel

En god måde at finde inspiration til hvilket indhold du skal skrive, er at tage et kig på Google. Google dit emne og se hvad der kommer op – hvordan kan du gøre det bedre?

Skriv din anden hjørnestensartikel nu!

Dag 18: Skriv tredje hjørnestensartikel

Hvis du har planer om at din blog skal omhandle flere emner, kan du med fordel lave hjørnestensartikler om hvert af emnerne. Overvej nøje hvilke emner der er dine vigtigste emner.

Skriv din tredje hjørnestensartikel nu!


Dag 19: Lav SEO på dine første indlæg

Nu har du lavet dine første og vigtigste blogindlæg. De bliver hovedindholdet på din nye blog, og i dine fremtidige blog indlæg, er det vigtigt at du linker til disse hjørnestensartikler så snart det passer ind. Du skal opbygge din interne linksstruktur på din blog – det er en del af det der hedder SEO – Search Engine Optimization. SEO er afgørende for hvordan dine blogindlæg bliver rangeret i en Google søgning. SEO er et meget komplekst emne, og jeg vil ikke komme ind på alle aspekter her, men du får de vigtigste begyndertips til SEO på din nye blog.

Hvis du har installeret plugin’et Yoast SEO er det nemt at komme igang med SEO for begyndere. Når du skiver dig indlæg, kan du længere nede på siden se en hjælp til hvordan du skal udforme dit blogindlæg for at de bliver SEO optimeret. Har du brug for en guide til at SEO optimere dine blogindlæg, så findes der en ganske udemærket en for begyndere her

Indsæt links mellem dine hjørnestensartikler, og SEO optimer dem ved at bruge Yoast SEO plugin – få så mange grønne punkter som muligt.

Dag 20: Planlæg et gratis produkt eller service til dine læsere

Nu har du dit “basisindhold” klar på din blog, og du er klar til at få besøgende. Nu skal du begynde at tænke mere over hvordan DU kan tiltrække læsere og få dem til at blive ved med at komme tilbage til din blog. Godt indhold er meget vigtigt, og derudover skal du igang med at indsamle email-adresser. Email er nemlig en sikker metode til at komme i kontakt med dine læsere. Facebook, Instagram osv. er usikkert, og kan ændre sig hver dag, en email er som et digitalt telefonnummer – her kan du altid ringe dine læsere op.

Hvordan samler man så email-adresser og laver din emailliste? Du giver dine læsere noget de har brug for! Hvad dine læsere har brug for, kan variere – du skal bruge lidt tid på at brainstorme og finde på en ide til et produkt eller en service, der kan hjælpe dine læsere.

Hvis du skriver om mad, kan det være en gratis ugentlig madplan, eller hvis du skriver om personlig økonomi, kan det være en budgetskabelon til at printe ud og udfylde med sine egne informationer. Det skal være en hurtig løsning på et problem dine læsere har, og selvfølgelig skal det være noget der relaterer sig til dit emne og dine hjørnestensartikler. Du skal måske teste flere forskellige ideer før du finder en der virker, men det vigtigste er at komme igang.

Brainstorm ideer til et produkt eller en service du kan give gratis til dine læsere, og vælg en ide du vil arbejde videre med.

Dag 21: Lav dit første content upgrate

Nu skal du fremstille det produkt du vil give til dine læsere – et sådan produkt kalder vi en content upgrate, en upgradering eller udvidelse af dit indhold. Alt efter hvad dit produkt er, kan du gøre det på forskellige måder.

Brug hvad der passer dig bedst, og prøv dig frem. Hvis du skal lave noget grafisk kan du for eksempel bruge Canva.com eller et program du i forvejen har på din computer som Word eller PowerPoint.

Lav din content upgrate


Dag 22: Start din emailliste

Dit produkt eller din service skal være med til at hjælpe dig med at indsamle email-adresser fra dine læsere. Derfor skal du bruge et sted at samle disse email-adresser. Du skal starte din email-liste. Hvis du vil gøre det rigtigt fra starten, så brug en email marketing klient til at kommunikere med dine læsere. Jeg bruger ConvertKit*, og det vil jeg også anbefale dig at gøre. Du får en 14 dages gratis prøveperiode, for at se om du også synes det er et fantastisk program til at styre dine emails med. Du kan bruge en klient fra starten eller starte med at bruge din egen emailkonto og sende mails ud manuelt. Det er dog meget svært og dine læsere vil opleve ventetid.

I ConvertKit kan du lave Forms der passer perfekt ind på din blog, og nemt holde styr på de email-adresser du indsamler. Der er mange gode funktioner du skal bruge senere, se en demovideo for programmet her* (tryk “Watch the demo”), og overvej om det er noget for dig. På denne måde sikrer du at alting bliver sat ordenligt op og automatiseret mest muligt! Det gør det nemmest for dig på den lange bane.

Start din emailliste nu – Tilmeld dig ConvertKit* eller en anden email marketing klient.

Dag 23: Tilføj din content upgrate til dine blogindlæg

Nu er du klar til at indsamle emails til din nye emailliste, og du har din content upgrate klar. Nu skal du gøre den tilgængelig for dine læsere hvis de tilmelder sig din email-liste. Det gør du nemt med ConvertKit*.

Det første du skal gøre er at lave en “Form” hvor folk kan tilmelde sig, og herefter sende en “Incentive Email” – Det er slet ikke så svært som det lyder – se her hvordan du tilføjer en form og laver en incentive email med dit produkt. Det sikrer dig at dit produkt automatisk bliver sent til de læsere der tilmelder dig via din form på din blog.

Tilføj din content upgrate til dine hjørnestensartikler

Dag 24: Deltag i facebookgrupper for bloggere

Hvis du gerne vil blive god til at blogge, så er det en god ide at se hvordan andre gør og lære af dem. Facebookgrupper er en god måde at møde andre bloggere, og se hvordan de arbejder. I nogle facebookgrupper må du endda dele dine blogindlæg, og på den måde få mere trafik til din blog.

Find og tilmeld dig facebookgrupper for bloggere

Dag 25: Planlæg dit indhold

Nu er du klar til at skulle lancere din blog og få den til at “køre”. Det aller vigtigste er at du finder en måde at køre din blog på, som passer til dig. Du skal nu planlægge hvordan din “bloguge” skal være.

Hvor mange blogindlæg vil du udgive pr. uge? Det er meget forskelligt hvor tit man bør udgive indhold på sin blog, men hellere et godt og velskrevent blogindlæg om ugen end 5 dårlige og ubrugelige indlæg. Jeg tror de fleste satser på 1-2 indlæg pr uge, hvis de har en blog de vil tjene penge på. Vælg også hvilke dage du vil udgive dit indhold på. Det er vigtigt at dine læsere ved hvad de kan forvente, og at dit indhold udkommer som de forventer.

Du skal også planlægge dine indlæg på de forskellige sociale medier. Læg en plan for hvor tit du vil poste på Facebook, Instagram og Pinterest. Fokuser mest på de medier hvor du gerne vil opbygge dine følgere – accepter at du ikke kan fokusere på alting på en gang.

Du skal putte alle dine planer ind i en såkaldt “Editorial Calendar” – om du bruger mit ugeskema og skriver dine planer ind, eller bruger en app eller et plugin er helt op til dig. Jeg bruger en marketingskalender der hedder CoScheduele – Det er ret smart, du kan nemlig planlægge alle dine udgivelser på blog, Facebook, Instagram, Pinterest osv., og så finder CoScheduele selv ud af den bedste tid på dagen og udgiver dine indlæg og posts. Der er også et plugin til WordPress, så du kan styre det hele fra dit Kontrolpanel. Det koster lidt at bruge, men det er helt klar det værd.

Lav din kalender og planlæg din næste uge med blogindlæg og posts på sociale medier – skriv overskiften på dine planlagte blogindlæg og hvor mange posts du vil lave på de sociale medier.


Dag 26: Go public

Din blog er nu klar til lancering – den ser fantastisk ud, har godt indhold og en emailliste folk kan tilmelde sig. Du er klar til at offentliggøre din blog!

Nu skal du fortælle verden om din nye blog – vis den til venner og familie, del den i relevante facebookgrupper og lav opslag på alle dine sociale medie-kanaler. Få din nye blog så langt omkring som du kan, og begynd at opbygge trafik til din blog.

Lancer din blog!

Dag 27: Opbyg din læserskare

Nu er din blog online og klar til masser af trafik – den kommer ikke af sig selv. Du skal nu arbejde på at opbygge din læserskare. For det er vigtigt at fokusere på dine læsere og ikke udelukkende på din trafik. Det er dine læsere der skal hjælpe dig videre i din blogkarriere.

Følg din plan og fortsæt med at udgive godt indhold. Promover din blog på dine sociale medier og hjælp dine læsere med deres spørgsmål og problemer. Bliv venner med dine læsere! Vær synlig hvor dine læsere er – brug noget tid på at interagere med dem i facebookgrupper og opsæt et velkomstbrev til dem der tilmelder sig dit nyhedsbrev. Invester tid i dine læsere! Det betaler sig senere hen.

Dag 28: Analyser og evaluer

Nu er din blog “up and running” og du skal fortsætte det gode arbejde. Men du skal også kaste et blik tilbage på de seneste 28 dage – hvordan er dine resultater indtil nu? Hvad har virket for dig, og hvad skal måske justeres?

Se på din Google analytics og registrer: Hvor kommer dine læsere fra? Sociale medier, Google eller andre steder? Hvilke af dine indlæg læser folk mest? Du kan få rigtig meget information ud fra din statistik, og det er alt sammen noget du skal bruge for at komme videre med din blog.

Se også på din blog og dine sociale medie-kanaler – hvor er dine læsere aktive? Ud fra dine observationer skal du planlægge nye indlæg og nye måder at promovere din blog på. Brug tid på det der virker, og lad det ligge der ikke giver resultater for dig!

Hvis du er nået hertil på 28 dage så Tillykke! – Det er godt gået. Hvis du har brug 3 måneder på at nå hertil, så er du stadig hurtigere end de fleste. Uanset hvor lang tid det har taget dig, så fortsæt med at lave godt indhold og analyser dine resultater løbende

Keep up the good work

Nu skal du fortsætte det gode arbejde. Du skal først og fremmest planlægge din næste måned – Præciser hvilke mål du vil nå, hvor du ville lægge dit fokus og ikke mindst planlæg dine blogindlæg, content upgrates og andre ting du vil lave til din blog. Planlægningen vil give dig mulighed for at arbejde så effektivt som muligt igennem måneden. Sæt gerne konkrete mål for eksempel antal blogindlæg, antal følgere på sociale medier eller en indkomst. Ja for nu er du faktisk klar til at gå igang med at tjene penge på din blog.

Læs om hvordan man kan tjene penge på at blogge

Klar til at gå igang med guiden og med at lave en blog? Hent min gratis arbejdsbog her – Print den ud og skrive alle dine notater i bogen!

Hvis du er ny blogger vil du måske også læse mere om at lave en blog og udvikle den:

Har du spørgsmål, kommentarer eller vil du bare sige hej? Så er du velkommen til at skrive en kommentar herunder!



2 thoughts on “28 dage til en succesfuld blog – Guide til at lave en blog”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *